لامپ زنون

در لامپ های هالوژن برای تولید نور از فلزی فنری شکل استفاده میشد که فنر داخل محفظه تولید نور می کرد.

ولی در لامپ های زنون روش تولید نور متفاوت از لامپ های هالوژن است برای تولید نور در لامپ های زنون برق از بین دو مگنت با فاصله حدود دو میلیمتر جهش کرده و این جهش برق در محفظه ای کوچک که از گاز زنون پر شده تولید نور می کند.و این جهش برق با برق تولیدی خودرو انجام پذیر نیست به همین دلیل باید از قطعه ای استفاده کنیم که بتواند برق خودرو را به ۲۵۰۰۰ هزار ولت برساند که به این قطعه بالاست الکترونیکی یا ترانس گفته می باشد.لامپ های زنون نیاز به استارت و احتراق سریع دارد که این عمل را بالاست الکترونیکی (ترانس) انجام می دهد.

 نکته

لامپ های زنون با مصرف ۳۵ وات برق یعنی مصرف برق کمتر و حرارت کمتر می تواند ۳ برابر نور بیشتر و ۱۰ برابر وضوح دید بیشتر در شب را نصبت به لامپ های هالوژن تولید کند.

در عکس زیر لامپ هالوژن ۵۵ وات با لامپ زنون ۳۵ واتی را مقایسه می کند.

رنگها نور (کلوین) و رنگهای استاندارد:

لامپ های زنون داری رنگهای زیادی می باشند که از۳۰۰۰ شروع و تا ۳۰۰۰۰ و رنگهای سبز ,نارنجی و صورتی ادامه دارد.و این رنگها را با حرف (K) نمایش می دهند که مخفف کلوین می باشد.

کلوین درجه دمای لامپ است و هیچ اثری بر قدرت لامپ ندارد مثلا رنگ ۶۰۰۰k رنگ سفید یخی می باشد و هر چه این عداد به طرف بالا یعنی ۳۰۰۰۰ برود رنگ لامپ زنون به ترتیب به رنگ آبی کشیده می شود و هر چه به طرف پایین یعنی ۳۰۰۰ برود به ترتیب به رنگ زرد کشیده می شود.

اما تمامی این رنگها استاندار نیستند رنگهای استاندارد عبارتند از k6000 , k5000 , k4300 و k8000 و ما بقی این رنگها جزء رنگهای نمایشی و فقط برای زیبای می باشد.و هر کدام از این رنگهای استاندار جای مشخصی در چراغ های جلور خودرو دارند رنگ های ۴۳۰۰k و ۵۰۰۰k در کنتاک پایین و بالا باید استفاده شود و رنگهای ۶۰۰۰k و ۸۰۰۰k در پرژکتور و فقط در زمان های ضروری مثلا مه و بهتر است از رنگ ۸۰۰۰k در هیچ قسمت استفاده نشود. استفاده از رنگهای غیر استاندارد به جای این که دید در شب را بیشتر و واضح تر و خستگی چشم را کمتر کند باعث مختل کردن دید و خستگی چشم را بیشتر می کند پس بهتر است از رنگهای استاندار استفاده کنیم.

نکته:

بهترین رنگ نور لامپ های زنون ۴۳۰۰ کلوین می باشد که بیشترین شباهت را به لامپ های هالوژن اصلی خودرو دارد یعنی رنگ آفتابی و پیشنهاد ما رنگ ۴۳۰۰ کلوین برای نور پایین و بالا و رنگ ۵۰۰۰ کلوین برای پرژکتور

استاندارد های کلی :

لامپ های زنون همانطور که مفید می باشد با رعایت نکردن اصول ایمنی  می تواند خطر ساز باشد.

لامپ های زنون که در کارخانه بر روی وسایل نقلیه نصب می شوند و از کارخانه خارج می شود و جزء موارد ایمنی خودرو محصوب می شود کلیه موارد ایمنی در انها رعایت شده که این موارد عبارتند از :

 

  • استفاده از لامپ های زنون استاندارد
  • نصب در کاسه چراغ دارای لنز
  • تنظیم درست کاسه چراغ

 

با استاندارد های رنگهای لامپ زنون اشتا شدیم ولی استاندارها فقط به رنگها ختم نمی شود در مورد کاسه چراغ هم باید موارد ایمنی و استاندارد را هم باید رعایت کنیم

  لنز:

در لامپ های هالوژن باید شکست نور انجام میشد و هر چه این شکست بیشتر بود نور بهتری هم داشتیم ولی در لامپ های زنون احتیاج به شکست نور نیست و در کاسه چراغ هایی که لنز استفاده شده شکست نور انجام نمشود در کاسه های لنزی نور در یک نقطه متمرکز میشود و در جاده هر چه ماشین مقابل نزدیکتر می شود نور کمتری به چشم راننده برخورد می کند و دید را مخطل نمی کند.

تنظیم کاسه چراغ :

اگر کاسه چراغ های ماشین درست تنظیم نشود باعث خستگی چشم و نداشتن دید درست برای راننده ماشین و دید راننده مقابل را می تواند تا ۹۰ درصد کم کند.

تنظیم کاسه چراغ چه در لامپ های زنون و چه در لامپ های هالوژن بسیار مهم می باشد و می تواند تا ۷۵ درصد و حتی بیشتر در دید اثر گذار باشد.

لامپ زنون نسل اول و نسل دوم :

نسل اول:

لامپ های زنون نسل اول دارای ترانس های بزرگی بود و علاوه بر بزرگ بودن ترانس مصرف برق انها هم زیاد بود همان طور که گفته شد لامپ های زنون نیاز به استارت اولیه و احتراق سریع دارند که در لامپ های زنون نسل اول در زمان استارت تا ۱۸ یا حتی ۱۹ آمپر برق مصرف می کرد و بعد زمان استارت به ۱۳ آمپر کاهش می یافت و روی ۱۳ آمپر ثابت می ماند و زمان رسین به روشنایی کامل ۸ ثانیه بودو فاقد هیچ گونه کنترل کننده بود که تمامی این موارد باعث ضعف لامپ های زنون نسل اول می شد.

 

 مقایسه ترانس نسل اول و دوم از نظر ابعاد

نسل دوم :

در لامپ های زنون نسل دو تقریبا نقاط ضعفی که در لامپ های زنون نسل اول بود را از بین بردند و در لامپ های زنون نسل دو زیمنس ترانس ها به یک سوم نسل اول رسید و در زمان استارت ۴ تا ۵ آمپر برق مصرف می کنند و بعد از استارت برق به ۳/۳ آمپر کاهش یافته و بر روی ۳/۳ آمپر ثابت می شود و زمان رسیدن به روشنایی کامل ۴ ثانیه می باشد و دارای کنترلگرهای دما , نوسانات برق و قدرت لامپ می باشد و علاوه بر این کنترلگرها لامپ های زنون زیمنس مجهز به کابل مخصوص است که این کابل اختراع کمپانی زیمنس برای خودرو های ساخت آلمان است.با استفاده از این کابل عمر این لامپ ها به ۷ الی ۱۴ سال میرسد دقت کنید زنون های نسل اول به دلیل نداشتن هیچ کنترلگری در ضاهر راحت تر نصب می شوند ولی عملا عمر این نوع زنون ها ۶۰% بیش از ۲ سال نیست .کابل زیمنس به دلیل آن که دستور خاموش و روشن شدن را از کامپیوتر خودرو گرفته و برق مورد نیاز را به صورت مستقیم از باتری خودرو تامین می کند باعث می شود کامپیوتر خودرو از هر گونه فشار در امان باشد و هیچ آسیبی به کامپیوتر خودرو به خاطر وجود زنون وارد نمی شود.

 نکته:

دقت کنید لامپ های زنون در لحظه روشن شدن بار زیادی از مدار می کشند(نسل اول = ۱۵ آمپر و نسل دوم = ۴-۵ آمپر) در صورتیکه میزان آمپر تعریف شده در ECU معادل ۴ آمپر است.حساب کنید که زنون نسل اول چقدر فشار به ECU و سیم کشی خودرو وارد می کنند و حتی زنون های نسل دوم هم با کم بودن مصرف برق باز هم اثر بر روی ECU می گذارند.ولی زنون های زیمنس با داشتن کابل مخصوص هیچ گونه آسیبی به ECU و سیم کشی خودرو وارد نمی کنند.

کابل مخصوص بر روی تمامی خودروها قابل نصب می باشد.

 
ویژگی های کابل مخصوص:

نوساناتی که در سیستم سیمکشی خودرو وجود دارد و باعث سوختن زنون میشود را فیلتر می کند.
کمبود آمپر که بر اثر نازوک بودن سیمکشی فابریک خودرو به وجود میاید را برطرف می کند.(سیمکشی فابریک خودرو برای ۴ آمپر طراحی شده)

خطر آتش سوزی را از بین میبرد زیرا هوشمند است و با کوچکترین نوسان مدار را قطع می کند.
کامپیوتر خودرو (ECU) را از هر گونه خطا (ERROR) محفوظ می دارد.
عمر لامپ های زنون را بالا میبرد.(که بین ۷ تا ۱۴ سال می باشد.) باعث میشود هیچ وقت لامپ ها به صورت تک به تک روشن نشوند.
این کابل سفارش کمپانی (BMW) محصول ۲۰۰۷ می باشد.
در بعضی از خودرو های که به خاطر خطا دادن ECU یا همان کامپیوتر خودرو نمی توان لامپ زنون نصب کرد با کابل مخصوص و لامپ زنون زیمنس بدونه هیچ گونه خطا و مشکلی می توان لامپ زنون زیمنس را نصب کرد.

 

کابل مخصوص

  

نکته:

ترانس زیمنس با قدرت ۴۱/۵ وات خروجی

دقت شود ترانسهای زیمنس پر قدرت ترین لامپهای زنون ایران هستند که نمونه های متفرقه آنها حداکثر دارای قدرت ۲۵ وات می باشند و حتی گاهی اوقات شما را فقط از رنگ لامپ زنون بهره مند می کنند نه قدرت نور آن.

زیمنس دارای قطعه ای دیگر برای خودروهای BENZ  و BMW می باشد.

خودروهای BENZ و BMW به دلیل برنامه ای  در ECU که مصرف برق لامپ ها را کنترل می کند نمی توان لامپ زنون نصب کرد ولی با وجود این قطعه به راحتی می توان بر روی خودرو های BENZ و BMW لامپ زنون نصب کرد.

نسل سوم لامپ های زنون

اگر زمانی لامپ زنون نسل سوم وارد بازار شود باید نقاط ضعف لامپ های زنون نسل دو را نداشته باشد یعنی در زمان زیر ۲ ثانیه به صدرصد روشنایی برسد و مصرف برق ان زیر ۲/۵ آمپر باشد و حتی اندازه ترانس ها تقریبا نصف ترانس های نسل دو باشد.

هشدارها

* در چراغ های کاسه ای شکست نور انجام می شود ولی در چراغ های لنزی شکست نور وجود ندارد پس با لامپ معمولی خودروی مجهز به چراغ لنزی با کمبود ۱۵ تا ۲۵ درصد نور خروجی در مقایسه با چراغ کاسه ای مواجه است. این کمبود را ((لامپ زنون)) باید جبران کند که خروجی آن سه برابر لامپ معمولی است این مسئله فقط در کمپانی های خودرو سازی آسیا رعایت نمی شود.پس اگر خودروی شما مجهز به چراغ لنزی است بدانید که باید خودروی شما به ((لامپ زنون))باشد و اساسا لنز داخل چراغ خودروی شما برلی متمرکز کردن نور قوی لامپ زنون است نه زیبایی خودرو.

* برای آنکه برق بتواند از بین دو مگنت لامپ زنون در داخل محفظه لامپ از فاصله ۵میلی متر جهش انجام دهد باید دارای قدرتی معادل ۲۵هزار ولت باشد و این میزان برق توانایی جهش از اکثر عایق ها را نیز دارد.در یک تصادف کوچک می تواند این ولتاژ برق یعنی ۲۵هزار ولت را به بدنه خودرو بدهد و باعث سوختن اجزای ماشین به خصوص یعنی مرکز پردازش خودرو شود.
و در یک تصادف بزرگتر…. فاجعه به بار آورد.این دلیلی بود که سبب پایین آمدن قیمت لامپ زنون((نسل اول))در بازارهای جهانی شد زیرا کمپانی های دیگر از این نوع ترانس هااستفاده نمی کردند البته این ترانس ها تا زمانی که برق به آنها متصل بود می توانستند خطر ساز باشند و برای رفع این مشکلات نسل دو وارد بازار ایران شد که تمامی مدارهای ورودی و خروجی را توسط کنترل کرده و با کوچکترین مشکل در مدار چراغ را از مدار خارج می کند. در یک لامپ  علاوه بر اینکه تراس به صورت هوشمند در مدار عمل می کند دارای یک سیم کشی منحصر به فرد بوده که نقش یک رله هوشمند را ایفا کرده یعنی از کامپیوتر ماشین دستور را گرفته و برق مورد نظر را از باطری خودرو به صورت مستقیم دریافت می کند و با کوچک ترین نوسان مدار را قطع یا در شرایط خاص مانع از به وجود آمدن در می شود.
ما لامپ زنون را به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع: http://www.carsport.ir